Communicatie, ga je hok uit!

Wenkend perspectief voor zoekende branche

Opmerkelijk om te zien hoeveel communicatieteams worstelen met het aantonen van hun toegevoegde waarde. Misschien biedt deze invalshoek kansen: vervang ‘communicatie’ eens door ‘samenwerking’. En vraag je dan af of een organisatie zonder kan…

Uitgesloten natuurlijk! En samenwerkers com-mu-ni-ce-ren, al duizenden jaren, hebben zintuigen om te duiden, belangen om te behartigen. Mensen willen meedoen, zien en lezen tussen de regels, proeven de sfeer, voelen dat er iets speelt, wegen belangen, ruiken onraad … of kansen. Dat zit in ons aller natuur en die moet de ruimte krijgen en daar moet goed mee worden omgegaan. Want pas dan kan een bedrijf echt floreren. En het is echt oud nieuws dat de meeste middelen voor die natuurlijke communicatie ernstig tekortschieten. Zonde.

Samenwerken in 4D
Als we het nut van optimaal samenwerken als uitgangspunt nemen voor de (interne) communicatie, en we richten ons op werkelijk contact en gesprekken in de werkprocessen van een organisatie, dan zie ik grote kansen. Want de rol van medialeverancier en contentproducent, vooral gericht op parallelle communicatie, draagt 1, 2, 3.0 niet of nauwelijks bij aan een sterke samenwerking.  Betere interpersoonlijke communicatie doet dat evident wèl.

Platte, tweedimensionale tekst vormt in communicatie maar een klein deel van het succes. Natuurlijk is dat deel onmisbaar, net als het stuur in een auto. Maar persoonlijk contact, gevoel, feedback in de derde dimensie (ruimte)  zijn doorslaggevend. En hoeveel vertraging er her en der ontstaat als dit niet onderkend wordt! Omgekeerd: goed aanpakken versnelt enorm. En daarmee kom ik op de factor tijd, de 4e dimensie.

Wedden?
Met andere woorden: platte informatie (2D) moet met elkaar geduid worden om er in de samenwerking een coherent geheel van te maken, diepte te geven, perspectief te bieden (3D). Als voorwaarde voor (organisatie)doelgericht handelen. En pak je dat goed aan, dan kan dat processen aanzienlijk versnellen (4D). Bijvoorbeeld om snel af te rekenen met die pogingen om interne doelgroepen te bewerken met ineffectieve instrumenten, media en boodschappen! En omdat je enorm kunt versnellen door te vertragen; sta stil bij de kwaliteit van samenwerking in processen en teams, versterk die waar nodig met elkaar. Heel veel zaken lopen verder stukken beter en de uiteindelijke tijdsbesparingen zijn navenant. Wedden?

Procesbegeleiders
Wij communicado’s treden daarbij op als procesbegeleiders met de Haarlemmer oliespuit. Als makelaars in contact. Als verbindingsofficieren. Chefs de liaisons….. Als dat toch eens een nieuwe rol in organisaties werd … Maar dat 99% van alle communicatie plaatsvindt buiten het deel waar ‘Interne communicatie’ zich mee bezig houdt – de middeltjes – , mag echt geen verrassing zijn … Die communicatie van en tussen mensen kan maar beter optimaal verlopen om een organisatie zo slagvaardig mogelijk te krijgen en houden!

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op Communicatie, ga je hok uit!

  1. Michael Joosse zegt:

    On topic:
    Jammer maar helaas. Veel bedrijven zitten op dit moment niet te wachten op ons communicado’s. Wachten tot de economie weer aantrekt? Of zorgen dat ook anderen inzien dat wij onmisbaar zijn?

    Off topic:
    Mooi stuk! Duidelijk en het leest lekker!
    Deze gaat mijn netwerk in!

  2. Hans Sietsma zegt:

    Klopt helemaal dat samenwerken niet (altijd) vanzelf gaat en ook dat het vaak beter kan als men zelf denkt dat het best lekker gaat. Maar samenwerken verengen tot communicatie slaat echt de plank mis. Misschien zit daar ook wel de kern van de zoektocht in de branche en van de ergernis bij de afnemers?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s